Szlaki turystyczne >> Szlak Laubego

Szlak Laubego (żółty), zaczyna się na skrzyżowaniu dróg w miejscowości Bobrowice, gdzie należy skręcić w lewo na most nad Bobrem, (aby dojechać do niego od Szprotawy należy się poruszać niebieskim szlakiem rowerowym im. Goepperta). Po przejechaniu mostu nad Bobrem poruszamy się asfaltową drogą do Leszna Dolnego.

W Lesznie znajduje się barokowy pałac, kościół katolicki, ruina kościoła ewangelickiego. Aby zwiedzić zabytki we wsi należy na skrzyżowaniu z drogą nr 297 pojechać w prawo (kierunek Jelenia Góra), gdyż szlak prowadzi dalej prosto w kierunku Szprotawki. Kierując się na Szprotawkę zaraz za Lesznem Dolnym na początku lasu (skrzyżowanie dróg na skraju lasu) skręcamy w lewo i poruszamy się leśną drogą dojeżdżając do miejscowości Szprotawka. Z ciekawych obiektów we wsi należy wymienić zabytkowy poniemiecki cmentarz leśny (z drogi przez wieś należy skręcić w lewo koło przystanku autobusowego); oraz poradziecki schron (znajdujący się na południe od zabudowań wsi, kierując się szlakiem należy skręcić w ostatnią ścieżkę leśną przed Szprotawką prowadzącą w prawo po paru metrach po lewej stronie ukaże się niewielka polanka z zamaskowaną górką). Po opuszczeniu Szprotawki (przecięciu się z drogą nr 12) szlak prowadzi w kierunku Krzywczyc. Stamtąd dalej do Suchej Dolnej.

W Suchej Dolnej znajduje się zabytkowy pałac wraz z folwarkiem. Na skrzyżowaniu we wsi skręcamy w lewo w kierunku Szprotawy. Zaraz po wyjeździe ze wsi skręcamy w prawo w leśną drogę, którą poruszamy się cały czas prosto. Po pewnym czasie mijamy skrzyżowanie leśnych dróg, przy którym znajdują się dwa kamienne drogowskazy z XIX wieku, jeden prowadzi do Szprotawy, drugi do Głogowa. Jadąc dalej wspomnianą drogą leśną przy zjeździe z górki napotykamy następny kamienny drogowskaz do Głogowa (przewrócony).

Po wyjeździe z lasu dojeżdżamy do pierwszych zabudowań wsi Wiechlice, przy pierwszym domu znajduje się kolejny drogowskaz. Kolejne drogowskazy znajdujące się w Wiechlicach napotkamy przy głównym skrzyżowaniu dróg (za mostem nad rzeką Szprotawa, skrzyżowanie dróg do Szprotawy, Niegosławic i Dzikowic). W pobliżu skrzyżowania znajduje się opuszczony barokowy pałac wraz z folwarkiem. Ponieważ szlak przecinając się z asfaltową drogą do Dzikowic prowadzi prosto (nie skręca na most) wspomniane drogowskazy oraz pałac można obejrzeć, konieczne jest jednak chwilowe zjechanie ze szlaku. Kierując się dalej szlakiem dojeżdżamy do kolejnej miejscowości - Henrykowa. Zaraz na początku wsi kolejny kamienny drogowskaz. W centrum miejscowości pałac wraz z zabudowaniami gospodarczymi. Po opuszczeniu Henrykowa dojeżdżamy do Szprotawy, gdzie szlak kończy się koło dworca PKS i PKP.

Mapa:

Legenda:
1. Początek szlaku skrzyżowanie we wsi Bobrowice.
2. Leszno Dolne zabytkowy dwór, 2 kościoły barokowe.
3. Poradziecki schron Szprotawka.
4. Cmentarz poniemiecki Szprotawka.
5. Pałac Sucha Dolna.
6. Kamienie milowe.
7. Pałac rodziny von Neumann Wiechlice.
8. Kamienne drogowskazy.
9. Kamienne drogowskazy.
10. Kamienne drogowskazy Henryków.
11. Pałac Henryków.
12. Koniec szlaku Szprotawa dworzec PKS.